woensdag 13 mei 2015

Dordrecht

Het zonlicht was vandaag uitstekend voor een dagje Hollandse Schilderkunst. Ik ging daarvoor naar het Dordrechts Museum, waar de tentoonstelling  'Holland op z'n Mooist' is. De schilders van de Haagse School, zoals Mauve, Maris, Roelofs, Israëls, Mesdag, Weissenbruch, van Goyen, Cuyp en niet te vergeten Ary Scheffer uit Dordrecht, zijn in dit prachtige gebouw in groten getale  verzameld. Er werd door deze schilders vaak in de natuur geschilderd, zoals het strand bij Den Haag, de bossen van Oosterbeek en ook het Polderlandschap van Noorden en Nieuwkoop, vlak achter Woerden. Omdat het licht daar zo fraai is. Ik heb het zelf afgelopen zondag nog ervaren toen ik met Jan Willem daar een fietstochtje maakte.
'Welk schilderij zou je mee willen nemen?', vroeg een gezellige suppoost mij. Het zou dan toch Maris of  Weissenbruch worden, ik heb ze maar vast digitaal meegenomen.....
- Willem Maris:  'ik schilder geen koeien maar lichtreflecties' -
Verder bezocht ik in Dordrecht het Augustijnenklooster uit 1275, waar museum het Hof van Nederland nu gevestigd is. Het is onlangs op Koningsdag van dit jaar officieel door Willem Alexander en Maxima geopend. In 1572 werd hier met een vergadering van de Vrije Staten van Holland het begin van ons land als zelfstandige natie gesticht. De film die over deze gebeurtenis gemaakt is en hier vertoond wordt vond ik erg informatief.
Met zwager Ton heb ik een duwboot bekeken waar hij als vrijwilliger van de Binnenvaart Club les over gaf aan een groep basisschoolleerlingen. Daarna samen met Ton door de fraaie stad gelopen. Met ook hier dat mooie Hollandse Meilicht. Ik begrijp wel dat de Koning hier zijn verjaardag wilde vieren.
Ter afronding ben ik  met de Waterbus een stuk gaan varen, onder meer langs de Ark die hier na zijn tochtje over het Ararat gebergte en de wereld zeeën door Noach himself is afgemeerd. Want ja, waar kun je nu beter terechtkomen als Bijbels figuur, dan in de stad waar de Predestinatieleer, de Dordtse Leerregels tegen de Papen en de Statenvertaling ontstaan is?

Geen opmerkingen: