zaterdag 30 mei 2015

Ruige Weide

We komen in de leeftijdsfase dat vrienden en familie langdurige 'huwelijksverbintenissen' vieren.
Vandaag bezocht ik het feestje van Arie en Geertje B. ,40 jaar getrouwd. Ze vierden dat op een fraaie Boerenlocatie aan de Ruige  Weide, tussen Woerden en Oudewater.

Willy is gisteren aan haar achtste en hopelijk laatste  chemo kuur begonnen en kon helaas niet mee.

De Ruige  Weide doet mij aan een paar dingen denken: ten eerste  werd in mijn jeugd hier Swiebertje opgenomen. Het boerenweggetje werd dan afgezet voor opnames en Swiebertje en Saartje maakten dan hier hun fietstochtjes. Swiebertje sliep regelmatig in de hooiberg en die was van de boerderij van een jongetje dat bij mij in de klas zat. Iedereen in Nederland keek naar Swiebertje. Wij,  kinderen Uittenbroek, hadden geen TV en keken bij de bakker of bij mevrouw Van Vliet. We waren extra trots dat die Rare Swieber in ons dorp was geweest!
De Ruige Weide is ook het gebied waar mijn vader, toen hij van school kwam,  Stekeltrekker geweest is. Het apparaat, een soort houten schaar met een koperen bek,  dat daar bij hoort heb ik nog in de schuur staan. Misschien liep hij wel in dit weiland:

Geen opmerkingen: