vrijdag 15 mei 2015

Goudse Catechismus

Mijn museum rondje van deze week eindigde vandaag in Gouda, in het Gouds Museum aan de Oosthaven. Dichtbij de geboorteplek van Willy en het Goudse stadhuis waar we getrouwd zijn. Ook in dit museum  veel schilderkunst uit de Haagse School. Maar ik kwam vooral voor de tentoonstelling over de Goudse Boekdrukkunst. In de vitrines werd mijn aandacht getrokken door de eerste druk van de Goudse Catechismus. In het vrijzinnige Gouda, de stad van vrijdenkers als Erasmus en Coornhert, werd als tegenhanger van de Heidelberger Catechismus in 1607 een eigen versie geschreven van dit vraag-en-antwoord boek over de kerkelijke leer. Op internet kwam ik een proefschrift tegen van een theoloog over dit unieke boekje met een vertaling naar hedendaags Nederlands. Die ga ik 's bestuderen. Overigens was het in Gouda al snel afgelopen met de vrijzinnigheid toen Prins Maurits in 1618 de stad innam en alle Remonstrantse predikanten ontsloeg en verving door degelijke Gereformeerden. De vele drukkers moesten een eed afleggen dat ze geen ketterse publicaties meer zouden drukken. Het was afgelopen met de Vrijheid van Consciëntie (geweten).  Op de foto's: de voorkaft van de Catechismus en een enorme maquette van Gouda rond 1560:

Geen opmerkingen: