dinsdag 15 september 2015

Spiri Daten

Aanstaande zondag is het in veel PKN kerken 'startzondag'. Dat betekent dat het kerkelijk seizoen gaat opstarten, vaak met een feestelijke eredienst en allerlei activiteiten. Kerken werken met een eigenaardige jaarkalender die loopt van september tot eind april. Daarin wordt van alles gedaan en besproken. Dan volgt een lange periode van betrekkelijke rust, behalve dan de zondagse erediensten en pastorale activiteiten. Vroeger, toen ik nog dominee wilde worden, of nog liever koster, leek me dat wel aantrekkelijk zo'n jaaropbouw.
Al enkele jaren zit ik in een werkgroepje dat de Startzondag in de Kruiskerk te Woerden voorbereidt.
Mijn stelregel is dat de voorbereiding van een evenement niet veel langer mag duren dan het evenement zelf. En dat is vaak gelukt. Kwestie van goed voorbereiden, niet te veel inspraak, snel handelen en veel delegeren.
Dit jaar heb ik de hoofdactiviteit samen met Arie Bol voorbereid in een kwartier. We gaan kerkelijk Speed-daten en dat noemen we dan Spiri-daten. Met als doel om in korte tijd een aantal gemeenteleden beter of nieuw te leren kennen

UPDATE zondag: een fiks aantal deelnemers aan de Spiridate; ik heb 5 goede gesprekken gevoerd en dus 5 nieuwe mensen leren kennen; leuke reacties!

Geen opmerkingen: