donderdag 24 december 2015

Ruminatio

We gaan het jaar 2015 bijna afsluiten.

Op nieuws-niveau werd het jaar overheerst door de Grieken, Aanslagen en de Vluchtelingen.

Privé was het een jaar van 'leren leven met Kanker'. Want dat is  mij wel duidelijk geworden dat deze rotziekte, ook al heb je het niet zelf, een onderdeel wordt van het gezin.
Willy slaat zich er dapper door heen. Met vallen en opstaan probeer ik haar daarbij te ondersteunen.
Gelukkig waren er ook mooie dingen, zoals de geboorte
van Selma en het trouwen en de zwangerschap van dochter Willemijn.


















Dankbaar ben ik, dat ik dit jaar mocht herdenken dat ik 60 werd en 40 jaar lang met veel plezier in het onderwijs heb gewerkt.
Mijn werk was hectisch, zoals altijd, maar door strak BB te leven (Bijna Benedictijns), heb ik wel enige balans gevonden in de combinatie werk - mantelzorg -tijd voor mezelf.
Ik ga voor  2016 niet te lang vooruitmijmeren. Nou, even dan, begin januari weer spannende tussenuitslagen in het ziekenhuis. In februari de te verwachten geboorte van ons derde kleinkind. In het werk staat ons weer eens een fusie traject te wachten. Ik ga in het voorjaar  cursus geven bij de Volksuniversiteit. Het voornemen is  in 2016 nog meer te leven bij de dag en het moment.

Deze week is het precies 8 jaar geleden dat ik startte met mijn pensées in deze blog te verwerken. Het woord pensées, gedachten,  komt van de grote filosoof Blaise Pascal (1623-1662). Hij schreef 'Pensées' maar dan natuurlijk met een Hoofdletter. Naast zijn enorme kennis en inzicht had hij ook een groot geloof. Hij bleef, ook al was hij een rationeel wiskundige, oog houden voor het Mysterie, zowel van de mens als het Mysterie van God. Zijn geloofsbelijdenis had hij in de zoom van zijn jas genaaid. Men vond het briefje na zijn dood.Lees hier mijn eerdere blog over Pascal
Ik heb niks in mijn jaszoom zitten, maar heb mijn gedachteontwikkeling hier en daar verwerkt in deze pensées. Dit schrijven was voor mij ook een uitlaatklep, al moet je voorzichtig zijn in het (snel) plaatsen van privé nieuws op internet. Daarom is Twitter of Facebook niets voor mij. Ik moet er een poosje op kunnen (her)kauwen. Ruminatio noemen de monniken dat, een element van de Lectio Divina.

We wensen alle lezers een gezond, voorspoedig, inspirerend en zinvol nieuw jaar 2016,
Willy en Jan

1 opmerking:

Anoniem zei

Dank Jan. We wensen jullie ook Gods zegen voor 2016. We zijn trouwe volgers van jouw Blog... daardoor luisteren we nu ook dagelijks naar BO (Bidden Onderweg)bij het wakker worden.