zondag 10 januari 2016

Iconostase

Bij mijn dagelijkse wandeltochtjes deze dagen door de gangen van het Woerdense Hofpoortziekenhuis loop ik een klein ommetje langs de Iconenverzameling  die hier tijdelijk  hangt. De iconen zijn gemaakt door Joop van Drie en ik ken Joop omdat hij met mij mee geweest is naar het klooster in Brugge. Hij gaat ook, als zijn gezondheid het toelaat, mee naar Abdij Egmond in April. Joop was rij-instructeur in Woerden en na zijn pensionering zocht hij een hobby. Dat werd iconen schilderen. Ik ben een keer in zijn werkplekje thuis gaan kijken en weet nu alles van eigeel, wijnazijn, pigmenten, bladgoud en de kenmerken van Russische dan wel Griekse iconen.  Ik weet van Joop dat iconen 'luiken zijn tussen hemel en aarde'. Iconen schilderen is ten diepste een manier van Bidden.
Jammer dat de tentoonstelling maar tijdelijk is. Van mij mag die Iconostase blijvend worden, als een plekje in een hectische wereld, om even je pas in te houden.

 

Geen opmerkingen: