donderdag 28 januari 2016

Aandacht

Vrijwilligers worden wel de 'Smeerolie in onze maatschappij' genoemd. Deze 2 weken heb ik al vele vrijwilligers (m/v) ontmoet die met elkaar en in samenwerking met enkele professionals het hospice, waar ik nu dagelijks ben, draaiend houden. Hoe bijzonder dat er dag en nacht mensen bereid zijn om 'Pro Deo' zorg en vooral Aandacht te bieden aan mensen  in kwetsbare situaties. Ik fiets elke avond laat weer met verbazing en dankbaarheid terug naar huis, omdat ik weer zoveel warmte en betrokkenheid ervaren heb. En ik kan Willy dan met een gerust hart overlaten aan de Wacht van de Nacht.
In het kloosterleven heeft Aandacht te maken met Obedientia, gehoorzaamheid. Dit is een van de belangrijkste geloften die een monnik of moniaal in de Benedictijnse traditie aflegt. En dan wordt bedoeld de gehoor-zaamheid in de oorspronkelijke  betekenis: gehoor geven aan. Aandachtig luisteren als basis van je handelen. 'Seek first to Understand then to be Understood'  zegt Stephen Covey vanuit dezelfde gedachtengang.
De vrijwilligers in het hospice zie ik om die reden van Aandachtgeven als de begijnen of diaconessen of Benedictijnen van deze tijd. En ondanks onze verdrietige situatie zie ik, en zeker Willy ook, het als een verrijking om dit te mogen ervaren.
Kleinzoon Benjamin komt graag op bezoek in het hospice want oma heeft grote fruitmanden staan en lekkere milkshakes in de koelkast en je mag hier gewoon bellen blazen.....

Geen opmerkingen: