woensdag 15 juni 2016

Smakelijck

Elke dag wordt er door mij gekookt. Meestal vrij vroeg, want anders ga ik snoepen. Mijn kookpatroon is eenvoudig, maar verandert wel steeds meer. Ik lees regelmatig op de website van een mevrouw uit Putten wat verantwoord is (smakelijck.nl). Of vraag tips aan dochter Willemijn die diëtiste is. Vorig jaar hield ik er uiteraard rekening mee wat Willy wel en niet verdroeg tijdens de chemo kuren. Ik heb toen rood vlees en vleeswaren al zo'n beetje afgeschaft. Nu eet ik 2 keer per week vis, 2 keer kip of kalkoen en verder vegetarisch. En verder veel groenten in bijvoorbeeld een maaltijdsalade. Ook eet ik vrijwel geen geraffineerde suiker, minder aardappels en brood en producten met veel E nummers probeer ik te vermijden. Het lukt niet altijd want de toetjes en de pindasaus van de Jumbo zijn wel erg lekker..... Melk, chips, frisdrank, koekjes en zo koop ik vrijwel niet meer. 's Avonds wel een handje ongebrande noten. En ik heb altijd snoeptomaatjes in huis.
Zoals bij alles in het leven moet je niet doorschieten in je eetpatroonaanpassingen. Maar 'ne quid nimes', alles met mate, is wel een gezondmakend uitgangspunt denk ik. Ach, het is geen garantie. Willy heeft 60 jaar supergezond gegeten....
Het beste dieet is volgens mij toch het HaPo-dieet: Halve Porties.
Dan ga ik nu aan een wokmaaltijd met blokjes kip beginnen. Zonder pakje van Honig. Als toetje  Turkse Yoghurt met verse aardbeien.
Update: 't smaakte goed en nog genoeg over voor morgen door die HaPo

Geen opmerkingen: