vrijdag 10 juni 2016

Unter Der Linden

Een voordeel van de komende vele Voetbalavonden is, dat er op de andere netten vaak boeiende films vertoond worden. Vrijdagavond bijvoorbeeld, 'das Leben der Anderen' over het leven in Oost- Duitsland zo rond 1980. Het gaat over de praktijken van een Stasi agent die iemand moet bespioneren. In de film wordt niet de bespioneerde, maar de geheime agent de hoofdpersoon. Goed om deze film weer eens terug te zien.
Willy en ik waren in 1979 ook in Oost-Duitsland. In de kerstvakantie van dat jaar hadden we het plan opgevat om naar de Sovjet Unie  te gaan met een groepsreis voor jongeren. Dat is een boeiende ervaring geworden, waarbij we Leningrad, Moskou en Kiew uitgebreid hebben bekeken. We gingen vrijwel elke avond naar het theater (Bolshoi) of een circus en we hebben zelfs de beroemde clown Popov ontmoet. Door de contacten die het reisbureau had waren er veel ontmoetingen met (communistische) jongeren op bedrijven, scholen en bij de Pioniers (jeugdorganisaties). Ze spraken geen Engels dus de communicatie was minimaal, maar onze Russische gids Irina sprak vloeiend Nederlands en Fries...en gaf daar ook les in op de universiteit.
Op de terugweg was er zoveel sneeuw gevallen in Kiew, dat we te laat konden vliegen, om de aansluiting in Oost-Berlijn te halen. Dat betekende een extra overnachting. In plaats van te gaan slapen zijn we toen naar de Muur gereden met de tram. Ik herinner me nog de bijzondere en naargeestige sfeer  bij de Brandenburger Tor, met militairen, honden, grote schijnwerpers, prikkeldraad. We hebben in een café aan 'Unter der Linden' enkele flessen wijn gedronken. Hoe ik dat zo goed weet? Ik heb een uitgebreid verslag geschreven destijds van deze reis. En ik heb zelfs  het S-Bahn kaartje, van  20 cent, 36 jaar bewaard.....

Geen opmerkingen: