donderdag 5 oktober 2017

Taalbank

Een rubriek in dagblad Trouw die ik nooit oversla is de Taalcolumn op de achterste bladzijde geschreven door Ton den Boon. Enkele keren per week geeft hij op een leuke en leesbare manier tips over onze taal, hij legt spelling- of grammaticale fouten uit of geeft zijn mening over taaldilemma's. Hij beschrijft vaak hoe woorden ontstaan zijn. Gisteren bijvoorbeeld, op Dierendag, ging het over de etymologie van dierennamen en het ontstaan van ons woord Poes. Reuze  interessant voor een Alfa mens als ik. Ik kan al die feitjes  helaas niet onthouden, laat staan allemaal toepassen, maar veel is terug te lezen op de website van Ton: www.taalbank.nl. Ik weet vrijwel zeker dat er geen spellingfoutjes zitten in mijn blogs. Daar ben ik erg gevoelig voor. Wel schrijf ik veel Kernwoorden in mijn stukjes met een hoofdletter. Dat klopt natuurlijk niet volgens de spellingregels, maar dat is dan een stukje eigen stijl. Dan mag het vast wel van Ton.
Deze week verschijnt overigens een nieuw woorden- en citaten boek van hem over onze woordenschat rond erotiek en seks. Vast ook leerzaam.

Geen opmerkingen: