zaterdag 11 augustus 2018

Dag Van Het Middelste Kind

Morgen, 12 augustus is de dag van het Middelste Kind. Ik wist dat ook al 63 jaar niet, maar ik las het vanmorgen in Trouw. Omdat ik het Middelste kind ben ga ik daar flink over nadenken. Had het voordelen? Vast wel. Met 2 oudere zussen hoef je niet alles meer zelf uit te vinden en hebben je ouders al Opvoedervaring. Misschien word je ook wel wat diplomatieker omdat je moet leren onderhandelen met je oudere zussen. Je wordt zeker wel weerbaarder, want natuurlijk word je als kleine broertje ook regelmatig geplaagd. Ik kreeg vaak spullen doorgeschoven van de oudere kinderen zoals een schooltas of een fiets. Gelukkig was ik de eerste jongen in het gezin en hoefde ik geen kleren aan van m'n zussen. Wel ging ik als derde op zaterdag in de teil en was het water niet zo warm en fris meer....
Met mijn oudere zussen deelde ik lange tijd 1  slaapkamer. Zij met z'n tweeën in het grote bed, ik in een klein ledikant. Onze  ouders stopten ons altijd vroeg in bed, waardoor we nog veel tijd hadden voor gesprekjes en spelletjes in die donkere slaapkamer. Bijvoorbeeld: Hoe lang kun je je adem inhouden of hoeveel vingers steek ik op onder de dekens. Ik raadde het nooit goed. Het raam werd verduisterd met een groot stuk board, dat mijn vader op maat gezaagd had. Als we het board iets verschoven konden we naar buiten kijken naar de buurkinderen die later naar bed mochten.
Aandacht kreeg ik genoeg als jong kind. Omdat ik vaak ziek was besteedde moeder veel zorg aan mij, dat was voor de oudere zussen en het zusje en broertje die na mij kwamen vast wel eens nadelig.
Op school was het derde kind zijn minder fijn. De Woerdense Kalsbeekdocenten vergeleken mij altijd met m'n ijverige zussen als ik m'n woordjes niet zo goed geleerd had.
Op internet las ik dat Middelstekinderen vaak een goede match zijn in relaties en op het werk, ze zijn sociaal, conflictvermijdend en hebben een meegaand karakter. Dat kan ook een nadeel zijn! Ik zal het eens met m'n eigen (middelste) zoon bespreken.
Verder heb ik geen last van het 'Sandwichkind Syndroom' (link voor uitleg), dus voor mij is een  'dagvanhetmiddelste' kind niet nodig. 12 augustus is ook Wereld Olifantendag. Daar aandacht aan geven is nuttiger heb ik gemerkt in Zuid Afrika....


Geen opmerkingen: