donderdag 7 juli 2022

Leefstijl

De afgelopen 8 jaar in mijn leven stonden in het kader van de ziekte  'kanker', waarvan de afgelopen 3 1/2 jaar bij mezelf. Ik zou er een boek over kunnen schrijven met bijvoorbeeld de titel 'Leven ondanks kanker'. Maar dat doe ik niet, want er zijn boeken genoeg over dit onderwerp. Deze week las ik in het boek ' Het handboek bij kanker' met als ondertitel 'Over wat je zelf kun doen als je kanker hebt'. Het voornaamste thema in het boek is je  leefstijl en hoe je door aanpassingen in (onderdelen van) je leefstijl invloed kunt hebben op het ziekteproces, preventief maar ook als je de ziekte al hebt zowel curatief als terminaal. En vooral ook hoe wetenschappelijk de bewijzen daarvoor zijn. Het is geen onzin om te letten op beweging, voldoende en kwalitatief goede slaap, stress tegengaan en vooral ook je voedingspatroon. Het boek geeft veel praktische handvatten die ik voor een groot deel al toepas (veganistisch eten, bewegen).  Maar het is altijd goed om daar nog meer over  te lezen! Citaat: 'wanneer je een vreselijke ziekte als kanker meemaakt, word je nooit meer de oude, maar je kunt wel een nieuwere versie van jezelf ontdekken. En zoals littekenweefsel sterker is dan gewone huid, is de geest die heeft leren omgaan met dergelijke tegenslagen, sterker na een crisis. Veerkracht is iets wat je kunt leren, cultiveren en waar je anderen mee kunt inspireren.'




1 opmerking:

Anja zei

Mooi geschreven Jan. Ik zal kijken of ik het boek op de kop kan tikken.

Groeten Anja