maandag 4 juli 2022

Politieke analyse

Met mijn oud- dorpsgenoot JSV maak ik een paar keer per jaar een politieke analyse, 'de situatie van  het land'.
JS doet dat vanuit zijn enorme feitenkennis en politieke contacten en daaruit voortkomende analyses.
Ik doe dat vanuit eigen ervaring.

Dit was mijn inbreng deze maand:

- Gezondheidzorg is fantastisch in dit land, personeel is bekwaam, ziekenhuizen zijn enorm goed toegerust, je krijgt als patiënt alle ruimte voor eigen inbreng en dat alles voor zo’n 2500/3000 euro  per jaar (premie en eigenrisico); een auto rijden is duurder! Te dikke mensen meer premie laten betalen voor wie z’n leefstijl niet wil aanpassen; uitzondering als je door ziekte een te hoog BMI hebt. Werken aan preventie en gedragsverandering, maar niet door campagnes of filmpjes met een leuke rap. De mens is gevoelig op 1  punt: de portemonnee.
- Pensioen stelsel is geweldig ik kan er royaal van leven en dan ook nog AOW, ik weet wel dat ik ervoor gespaard heb en premie betaalde, maar toch, ik ken geen beter systeem.
- Onderwijs: wie wil kan alles leren in dit land, ik heb veel zeer betrokken collega's gehad. Collega’s (basisonderwijs) hebben vooral last van lastige ouders, meer dan van managers; let wel: ik vind inspraak geweldig hoor. Die werkdruk valt wel mee, het zijn vaak eigen keuzes! Je hoeft niet alles te doen, schrap moederdag cadeautjes, avondvierdaagse, fancy fairs, sponsorlopen, zomerfeesten, EHBO- en  verkeersexamen, en allerlei goedbedoelde projecten om het onderwijs ‘Leuk’ te maken, stop ermee!
- Leenstelsel: volgens mij was het de bedoeling dat ouders hun kinderen gewoon financieel blijven ondersteunen ook in het leenstelsel! Dat ouders er niet op letten dat kinderen er aandelen en crypto’s van zijn gaan kopen en de horeca en vakantiebranche ondersteund hebben ligt niet aan het stelsel maar meer aan de mentaliteit in dit land; goed dat er een ander systeem komt, maar verantwoording ook bij ouders laten!!
- Bejaardenzorg: ik zie van dichtbij sinds kort hoe het toe gaat in  't Oude Landt in Woerden. Geweldige voorzieningen!
- Tweede Kamer: teveel gewauwel over de waan van de  dag en geroep voor de Bühne, ik schaam me ervoor ernaar te kijken, geen wonder dat geen normaal denkende dit nog wil doen, ik zou meteen  het bedrijfsleven ingaan als ik de capaciteiten van Rutte e.a. had. (Gelukkig zijn er ook nog  fatsoenlijke mensen daar, zoals Gert Jan Segers)
-Asiel beleid: het land is vol, alleen de echte asielzoekers toelaten, de rest meteen weg en niet jarenlang laten meeprofiteren van onze humaniteit (zie Denemarken)
- Woningnood : teveel scheefwoners en scheefhuurders! Zoveel ouderen in een veel te groot huis; met hen in gesprek gaan! En appartementen bouwen voor alleengaanden en ouderen.
- Drugs: meteen legaliseren die hasj, met veel accijns, net als op roken en alcohol, kost zoveel politie en rechters inzet, leidt tot enorme overlast en criminaliteit zoals we het nu georganiseerd hebben.
- Klimaat: nu doorzetten, die transitie. Door die vreselijke oorlog is er al veel veranderd het kan dus heus wel! Europese aanpak. Zonnepanelen verplichten.
- Landbouw: niet minder boeren wel minder dieren en andere vormen stimuleren (bio).

En daar hebben we dan een goed gesprek over in een Woerdense horecagelegenheid....En ik stel mijn gedachten weer graag bij....

Geen opmerkingen: