donderdag 2 november 2023

Klimaat Optimisme?

Ondanks een lastige ooglidontsteking ging ik gisteren naar het Klimaatcongres in het Afas theater in Leusden. De ontvangst was opmerkelijk tussen klimaatactivisten van onder meer Extinction Rebellion die mij alvast lieten weten dat er veel Greenwashing verkondigd zou gaan worden. Ze hadden van te voren alvast het theater met groene verf beklad. Misschien omdat het congres georganiseerd was door Elsevier Magazine en er grote bedrijven waren uitgenodigd om te spreken. Die 4 bedrijven hielden een vlotte pitch zoals een speech tegenwoordig heet. Een jongeman van Tata Steel liet zien hoe  de grote verbouwing naar Groen Staal gaat plaats vinden. Het klonk heel optimistisch. Ook de jongedames van Shell en de KLM hielden het publiek voor dat er echt goede klimaatplannen zijn voor de nabije toekomst, alleen vraagt het nog wat tijd, vergunningen, vernieuwingen in de infrastructuur enzovoorts. Ik hoop dat de aandeelhouders hier ook achter (gaan) staan. De spreker van RCW, onze grootste elektriciteit leverancier hield het meest optimistische betoog, de transitie is al gestart en er wordt met miljarden jaarlijks geïnvesteerd. Jammer dat de toespraken voortdurend onderbroken werden door schreeuwende actievoerders. Die dan ook na een passende waarschuwing de zaal werden uitgezet.... Zonde van de  tijd die dat kostte. Ze hadden vast wel iets goeds in te brengen, maar niet op deze manier. Na de pauze was de politiek aan de beurt met Rob Jetten (D66), Henri Bontenbal (CDA), Mona Keizer (BBB) en een voor mij onbekende meneer van de VVD. Het leidde tot een goed debat maar helaas door de activisten was er te weinig tijd over voor diepgang. Ook na de pauze volgden diverse onderbrekingen. 
Het congres had de bedoeling een meer optimistisch geluid te laten horen. Dat is voor mij gedeeltelijk gelukt. Als alle bedrijfsplannen uitkomen is er nog wat te redden. Het congres liet mij ook zien hoe gepolariseerd dit onderwerp is in onze maatschappij. Er staat nog wel wat te gebeuren tot 22 november, de verkiezingsdag. Ik weet nu in elk geval welke partij ik niet ga stemmen.



Geen opmerkingen: