vrijdag 3 juni 2011

Slim

Waarom is de mens slimmer dan het dier? Waarom ben ik intelligenter dan mijn kat. Deze week ben ik het antwoord te weten gekomen: omdat de mens ontdekt heeft zijn voedsel te koken, bakken of braden. Daardoor heeft je lichaam veel minder energie nodig om dat voedsel te verteren en heb je dus energie en tijd over om na te denken,  je hersenen kunnen zich dan beter ontwikkelen, kortom zo is in de evolutie intelligentie ontstaan.
Een mooie visie... maar of het allemaal vooruitgang is? In deze drukke tijd zie ik onze kat in zijn doos lekker in  het zonnetje liggen om zijn brokjes en dat verse vogeltje te verteren. En de koeien tegenover ons  huis vullen hun dagen met relaxt grazen en eindeloos herkauwen. Omdat ik als ontbijt 2 boterhammen heb weggewerkt kan ik al snel aan het werk en  probeer ik slimme dingen te bedenken voor de leerlingen die ik begeleid, of zinvolle bijdragen te  produceren tijdens de vergaderingen die ik bijwoon, of mooie zinnen te maken in de notities die ik schrijf. En omdat wij altijd koken 's avonds en ik heel goed ben in gehaktballetjes braden heb ik ook dan weer tijd over om 's avonds nog een klusje te doen voor de kerk of iets anders intelligents waar onze kat geen weet van heeft. Wat zou er gebeuren als de mens massaal over zou stappen op rauwkost of  haring met uitjes? Daar zou ik wel eens een science fiction verhaal over willen schrijven. Zolang ik de kat niet naar de magnetron zie lopen met zijn bakje brokjes of vers gevangen veldmuis zal dit verschil  mens dier blijven bestaan hier in huis. Misschien wel zo goed voor alle partijen!

Geen opmerkingen: