donderdag 15 maart 2012

In Memoriam


Vandaag ontving ik het bericht dat Tante Cathrien is overleden. Zij was de laatste uit het gezin van mijn vader die nog leefde. Gek eigenlijk, dat die generatie, waar je vroeger zo tegenop keek, nu compleet gestorven is. Tante Cathrien hoorde net als mijn vader tot de zachtaardige types van de ooms en tantes. Er waren ook enkele driftkikkers bij, waar ik nogal bang voor was. Bij Tante Cathrien ging ik als kind  jaarlijks een week logeren . Dat was een enorm avontuur voor zo’n dorpsjochie: met de bus en trein naar Utrecht. Een van de neefjes of nichtjes haalde je dan op bij het station. Vervolgens  een stuk lopen,  met de grote koffer, naar hun minihuis vlak achter de spoorbaan. Dat huis stond vol met de hobby van Oom Jaap: het verzamelen van oude harmoniums. In zo’n  logeerweek verwende Tante ons met zakgeld, voor een ijsje bij Rutecks. En ik kocht  dan met neef Jan bij de Slegte een boekje van Biggles. Dat lazen we diezelfde dag nog uit om het de volgende dag weer te verkopen bij De Slegte en een nieuwe aan te schaffen. Mijn eerste ervaring met recycling. Op regenachtige dagen kropen we via een eng vlizotrapje op zolder om daar met een elektrische trein te spelen. En natuurlijk beklommen we de Domtoren of mochten met Tante mee naar het Spoorwegmuseum. Deze logeerdagen waren prachtig spannend in de grote stad. De nachten waren ook spannend want ik durfde ‘s nachts niet naar het toilet vanwege de hond Tippie die in een grote kist in het gangetje voor de WC zat. En tjsa, als je daar de halve nacht aan ligt te denken, dan moet je natuurlijk ook…..Deze lieve tante is 94 geworden. Een mooie leeftijd. Ik sprak haar voor het laatst uitgebreid op de 80 jarige verjaardag van mijn moeder, waar ze samen, nog helder, alle familie nieuwtjes bespraken

Geen opmerkingen: