zaterdag 10 maart 2012

Bruin Goud

Vandaag ben ik in het kader van mijn Pelgrimstochttraining van Woerden naar Gouda gelopen. En terug met de trein. Je gaat dan dwars door het Reeuwijkse land, nu nog stil omdat de toeristen er nog niet zijn. Een land vol ganzen, eerste kieviten  en aarzelend uitlopende knotwilgen. Ik liep gedeeltelijk de Bruine Goud Route, vanwege het veen dat hier vroeger door baggermannen met hun baggerbeugels werd uitgegraven. Onlangs kocht ik  in de uitverkoop een boekje  over de geschiedenis van de ontginning van dit gebied. Nu ik dit gelezen heb loop ik met nog meer bewondering door dit door onze voorouders op het water/moeras overwonnen land. Samenwerking op het gebied van waterbeheer was een noodzaak om hier te kunnen leven. De ontginners zijn zich vanaf  1450 al gaan organiseren in polderbesturen en waterschappen. Deze bestuursorganen behoren dan ook tot de oudste democratische instellingen ter wereld. En ik maar denken dat de democratie uit Griekenland komt ... het is in mijn eigen geboortegrond ontwikkeld!

Geen opmerkingen: