vrijdag 5 juli 2013

ZAP

Sinds kort weet ik dat ik een ZAPper ben, een Zwerf Afval Pakker. Als we een wandelingetje maken over het  Weidepad, dat voor ons huis loopt, dan raap ik regelmatig een blikje of een plastic zak op.  In de wetenschap, dat zo'n stuk plastic daar nog jarenlang kan liggen, is het een kleine moeite  daar iets aan te doen. Ik ben een selectieve ZAPper want  op en in andere plaatsen zal ik dat niet zo snel doen. In Trouw las ik deze week over een man die van ZAPpen een levensmissie heeft gemaakt en zelfs bijhoudt hoeveel flessen of blikjes hij verzameld heeft. Zo orthodox ben ik dus niet in het ZAPpen, ik ben meer een vrijzinnige ZAPapper. Of nog beter, een Ietsist. Maar als iedereen een klein beetje meehelpt kunnen we ons landschap echt mooier houden. De meeste ZAPpers wonen denk ik in  Duitsland want daar zie je weinig zwerfvuil. In landen als Egypte en Marokko wonen de minste ZAPpers. Wat een rotzooi ligt daar op straat! Heeft ZAPpen met religie te maken? Rapen Protestanten meer als Katholieken? Dat zou ik graag eens onderzoeken!

1 opmerking:

Mirjam zei

Opgevoed door Jan: niks laten slingeren, snoeppapiertjes in je jaszak bewaren, en anders: TERUG, dus het ZAPpen met de paplepel..