dinsdag 23 juli 2013

Cursief

Ik ben een redelijk fanatiek TV kijker, heerlijk  om de dag te eindigen met een goede TV discussie of een mooie VPRO  film. Zeker  in de vakantietijd. Maar de radio is ook vaak aan, in mijn werkkamer en in de auto, meestal Radio 2. Dat naar de radio luisteren leerden we al thuis. Op zondagmiddag luisterden we min of meer verplicht na de middagmaaltijd naar 'de toestand in de wereld' van meneer GBJ Hiltermann met die bijzondere stem. En daarna naar het programma Radio Prentenboek met daarin een Hoor Spel - wie kent het nog -  en  het wekelijkse lied van Jules de Korte. Prachtige teksten zoals 'ik zou wel eens willen weten...' Waarom dat nooit in het Liedboek voor de Kerken is opgenomen begrijp ik niet.
Mijn favoriete radioprogramma was 'cursief' een kritisch radioprogramma met prachtige cabaretteksten. In die tijd werden cabaretteksten geschreven door tekstschrijvers. Voor 'cursief 'deed  Michel van der Plas dat. Hij was een veelzijdig man,  journalist, dichter, romanschrijver en dus cabaretmaker. Voor Wim Sonneveld schreef hij de mooiste teksten. Deze week overleed hij op 86 jarige leeftijd. Hij kreeg vandaag een klein stukje in de krant. Net als zijn vriend Godfried Bomans heeft hij nooit de erkenning gekregen als schrijver die hij mijns inziens verdient. Zijn mooiste tekst: 'Voor Haar'.
 
Zij verstaat de kunst van bij me horen
In mijn lichaam heeft ze plaats gemaakt voor twee
 

Geen opmerkingen: