zaterdag 2 november 2013

Erik Of Het Klein Insectenboek

Vanmorgen kreeg ik in de Woerdense bibliotheek gratis het boek 'Erik of het Klein Insectenboek' aangeboden. Dit boek van Godfried Bomans uit 1941 (!) wordt dit jaar verspreid in het kader van de jaarlijkse boekpromotie actie Nederland leest.  "Kent u het boek?" vroeg de vriendelijke mevrouw van de bieb. Ik kon daar positief op antwoorden, omdat dit boek al op de Kalsbeek - MULO in Woerden werd voorgelezen door de leraar Nederlands, meneer  In 't Veld. Meneer In 't Veld mag ik tegenwoordig Hans noemen en kom ik nog vaak tegen rond kerkelijke activiteiten. Het enthousiasme voor het lezen van goede boeken, bracht hij op deze manier op ons over. Toen heette het 'Voorlezen', nu heet het 'Interactief Modelen'. Ik weet alles nog van Erik en zijn dromerij bij het schilderij Wollewei en zijn ontmoeting met allerlei insecten. Het is een cultuur sprookje legde In 't Veld ons uit.
Deze school was overigens verder geen pretje voor mij, door het strenge regime dat er heerste en de wonderlijke didactiek van stampen en eindeloos herhalen. Voor zelf nadenken was geen ruimte. En omdat ik op de lagere school een klas had overgeslagen was ik nog veel te jong voor deze vorm van voortgezet onderwijs.  Maar goed, de aanpak van meneer In 't Veld heeft me wel tot interesse gebracht  voor boeken. Ondanks het systeem van die oude MULO-school. Ik hoor vaak dit soort herinneringen aan docenten die indruk maakten. Door hun authenticiteit en hun passie. Het onderstreept  de visie dat de docent, juf of  meester er toe doet. Dat zijn of haar invloed groter is dan het systeem, de toets, het mooie papieren plan, de didactiek of de methode. Ik heb als 'meester' in mijn basisschooltijd vrijwel nooit het geschiedenisboek gebruikt, maar volgens mij wel goede geschiedenisles gegeven.
Gisterenavond had de VPRO een boeiende uitzending over het zo succesvolle Finse onderwijssysteem. Daarin zijn de toetsen en eindeloze verantwoordingen grotendeels  afgeschaft en ligt de focus op de leraar (m/v), die goed opgeleid, gefaciliteerd en beloond  wordt. En hij krijgt het Vertrouwen van de samenleving en de politiek dat hij zijn vak goed uitoefent. Want dat blijf ik roepen tot mijn pensionering: Vakkundigheid en Vertrouwen, daar gaat het om, om het onderwijs tot een leuk vak te houden of weer te maken. Dit weekend 's lezen of Bomans er ook nog iets over zegt in zijn Insectenboek.

Geen opmerkingen: