vrijdag 1 november 2013

Benedictus en Hellenisme

Donderdag is voor mij vaak een intensieve vergaderdag. Daarna mocht ik gisterenavond een collega toespreken van Auris Dienstverlening in Houten die met pensioen ging. Het is een collega met belangstelling voor het kloosterleven, vandaar dat ze mijn bijdrage hadden gevraagd. Ik heb de Pensionado gewezen op een van de hoofdzonden in het klooster: de Acedia, de verveling, lanterfanten,  met alle gevolgen van dien. Ook heb ik hem gewezen op de vele vacatures in het klooster..... van Acedia hoeft echt geen sprake te zijn. Zoon Jan Willem had mooie kloosterfoto's gefotoshopt. Positieve reacties, leuk om  te doen.
Daarna snel naar Woerden gereden voor een lezing van professor Pieter vd Horst over de Hellenistische invloed op het Jodendom en de Vroeg Christelijke kerk in de eerste en tweede eeuw van onze jaartelling. Ook erg interessant. Na de pauze mocht ik de gedachtewisseling leiden, waarin het over diep theologische thema's ging, zoals de voor kerkelijke buitenstaanders onbegrijpelijke Triniteitsleer en het ontstaan van de opvattingen over de Hel. Een gevolg van de Griekse invloed op de vroege kerkvaders volgens v.d. Horst. Ik heb daar al eerder een blog over geschreven. Het was al met al een zeer afwisselende dag......
De Vlaamse schilder Hugo van der Goes, een van de belangrijke Vlaamse Primitieven,  heeft de triniteitsleer prachtig uitgebeeld (1480). Kort samengevat houdt dit dogma in dat God bestaat uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest (vaak afgebeeld als duif) en dat deze drie Personen (personae) weliswaar zijn te onderscheiden maar niet zijn te scheiden, oftewel God is Eén.
Over dit thema is eeuwenlang gebakkeleid en er zijn vele concilies over gehouden. Een van de aanwezigen gisteren noemde het een hulpmiddel voor gelovigen om het geloof te kunnen verwoorden. Zo bezien heeft zo'n theologisch en kerkelijk leerstuk wel z'n waarde (gehad).  Ik kan er niet veel mee, het heeft wel fraaie schilderijen en muziekstukken opgeleverd.

Geen opmerkingen: