zaterdag 26 oktober 2013

Als en Van

In Duitsland hebben we diep gefilosofeerd over het Zwarte Piet Vraagstuk. Is Zwarte Piet racistisch? Moeten we het feest schrappen? Ik ben niet zo snel van slag als het om de Zwarte Medemens gaat. Ik ben van de generatie die op de Lagere School in Driebruggen "Oki en Doki en de Nikkers" las. Een populair kinderboek uit 1957. En op zaterdag verdiepte ik me bij Tante Ger in de avonturen van 'Sjors en Sjimmie'. Nou als de VN daar toen een onderzoek naar gedaan had dan was Nederland er slecht vanaf gekomen. Ik weet nog dat de eerste negerin in Driebruggen door het dorp liep. We liepen er nog net niet als kinderen achteraan. Het was de vriendin van een meneer die we Mop noemden, dat leverde dus veel grapjes op. Maar om dat nu racisme te noemen?
Maar goed, nu nog het Zwarte Piet probleem oplossen. Ik denk dat we, net als in het geloof, terug moeten naar de Bron. In de boekwinkel van Abtei Konigsmunster in het Duitse Meschede vond ik deze week een mooie beschrijving van het leven van de heilige Nicolaas. Een mystiek verhaal vol wonderen over arme  kindjes die Nicolaas hielp, over meisjes die geen vriend konden krijgen en Sint zorgde voor de bruidsschat. En hij redde zeelieden die in nood verkeerden. Maar geen Zwarte Piet in het boek. Het is volgens mij misgegaan toen we in Nederland de Knecht van Sint zijn gaan bezingen met de tekst : zo zwart ALS roet, terwijl het natuurlijk moet zijn: zo zwart VAN roet. Dus de oplossing is: deze tekst even veranderen. En de kinderen uitleggen hoe Piet zo Zwart is geworden met zijn geklim door  de schoorsteen. Klaar met deze hype. Op naar de volgende.



Geen opmerkingen: