vrijdag 18 oktober 2013

Freud

Gisteravond bezocht ik een lezing van mijn nichtje Mirjam van Esschoten. Deze dochter van mijn zus heeft, zoals meerdere personen in de familie, belangstelling voor filosofie, psychologie  en theologie. We hebben dat allemaal vanuit de Genen van Opa Jan Uittenbroek, die van zijn meester op de lagere School in Lange Ruige Weide al het advies kreeg 'door te leren' en later theologie te gaan studeren. Hij wilde zelfs wel een beurs voor Jan regelen bij de VU. Door de armoede van de tijd rond 1900 is dat er nooit van gekomen, maar zijn Wijsheid op  theologisch gebied, ook zonder studie, was in het dorp alom bekend. Bij Godsdienstige vraagstukken werd in de net afgescheiden Gereformeerde kerk van Waarder vaak geluisterd naar Jan Uittenbroek, die dan verstandige dingen wist te zeggen. Ik vertelde op school trots dat mijn opa alle verzen van psalm 112 uit zijn hoofd kon opzeggen. En de bijbelgetrouwe kinderen van mijn generatie wisten natuurlijk allemaal dat dat de langste Psalm is.
Vanavond ging Mirjams lezing in de Goudse bibliotheek over het ontstaan en het nut van de Godsdienstpsychologie. Omdat ik regelmatig lezingen geef, is het mooi en leerzaam te zien hoe iemand anders dat aanpakt. Mirjam wist slimme didactische  trucjes toe  te passen, op tijd een plaatje te  laten zien en een  filmpje te  starten. Haar  PowerPoint had  duidelijke schema's en precies de goede termen. En dan ook nog respectvol omgaan met een aanwezige die zichzelf graag hoort...en de altijd aanwezige LVS'er, de Lastige VragenSteller. Leuk om te zien.
En nu weet ik alles weer van de hoofdpersonen van de lezing: de psycho analytici Freud en Jung met hun Id en Ego en Super Ego en het Collectieve Onderbewustzijn met de Archetypen. En hun visie op het ontstaan van Religie. Ik had het allemaal wel eens geleerd, maar het was toch ver weggezakt. Het boek dat ze aanraadde van Joke Saane, 'Religie is zo gek nog niet', ga ik zeker lezen. En ik zag opeens vanavond dat Freud uiterlijk een beetje lijkt op mijn andere opa: Opa van Zwieten. Maar die had niks met Godsdienstwetenschap. Hij kon wel heel goed Metselen. Zijn Genen zorgen  in de familie dan ook voor een gezonde balans in de Erfelijke Belasting.

Geen opmerkingen: