vrijdag 22 november 2013

Rabbijn

Vannacht een stuk geschreven voor onze kerk-website of kerkblad:

Rabbijn zorgt voor inspirerende avond.
Een samenvatting maken van een lezing van rabbijn Van Praag is niet eenvoudig. In 2 uur komen er zoveel interessante beelden, uitleg en interpretatie langs in de volle zaal in de Maranathakerk, dat ik wel een kwart kerkblad kan vullen.
Wat er bij mij blijft hangen is de enorme literaire en spirituele rijkdom van de Thora/Bijbel en die rijkdom neemt alleen maar toe als je, zoals deze 21e november, ondergedompeld wordt in de  Joodse symboliek.

Mevrouw Marianne van Praag, rabbijn van de Liberale Joodse  gemeente in Den Haag, kent denk ik de spelregels van de Retorica, want naast enorme kennis laat ze ook haar passie met het onderwerp blijken door persoonlijk ervaringen en ontdekkingen met ons te delen. Ze noemt die Goddelijke ontdekkingen 'klim-muur-momenten'.  "De grepen op de klimmuur zitten vaak ver uit elkaar, maar als je ze vindt kun je ervaren dat de fysieke en spirituele kant van de mens  te overbruggen is en kun je de Goddelijke vonk die in elk mens is gewaar worden." Want een mensenleven ziet ze als een reis van het fysieke en materiële  naar het spirituele, een tocht van Noord naar Zuid, zoals de Jordaan stroomt. In haar verhaal is de symboliek  essentieel. Zònder die symboliek te kennen zijn veel Bijbelstukken wonderlijke verhaaltjes. Mèt die symboliek worden het spirituele ontdekkingstochten. En Van Praag roept ons op om je blijvend in deze verhalen te verdiepen, of je ze nu letterlijk of beeldend opvat. Zo kwam het Scheppingsverhaal regelmatig langs in het betoog. Het thema 'Water' als symbooltaal voor 'Tijd' werd uitgewerkt in de verhalen van Noach en Jezus. En in een vergelijking tussen  de Christelijke doop en het Joodse rituele bad, het mikwe.

De Joodse symboliek ziet als verschil tussen mens en dier dat de mens met het hoofd naar de hemel gericht is. We zijn ook het enige schepsel met een rustdag....

Een ander kernpunt van de uitleg van deze rabbijn is de dualiteit in onze wereld. Je weet wat zwart is omdat je wit kent. Je kent geluk omdat je weet wat onheil is. In deze paradoxale wereld de kern weten te vinden en balans te ontdekken, dat is levenskunst. God is  de schepper van Goed èn Kwaad. Het is aan de mens om uit liefde het Goede te doen.

Van Praag schetste in talloze voorbeelden het beeld van concreet Joods leven in een liberale setting. Ze ervaart de Joodse synagogendienst als een bergbeklimming met een warming up, een pittig oefengedeelte en een cooling down...Dat ga ik op zondagmorgen ook eens zo zien te ervaren... "En", zegt ze, "een liturgie zet je in  de keten van een traditie".  Liberaal denkende Joden zien hun vele formuliergebeden als een manier om je te concentreren op het Hogere. Binnen die vertrouwde veilige handelingen van de synagoge of kerkdienst kunnen de mooiste inzichten en de beste ideeën ontstaan.
Ik herken dat ook wel uit het kloosterleven, waar de Psalmen elke dag meerdere keren als een soort mantra's geciteerd worden.
Gebeden zijn hulpmiddelen om aan je eigen verlossing te werken. Het gaat daarbij om de intentie. Ze illustreerde dat met een prachtig verhaal van rabbi Hillel.

In de vragenronde na de pauze heeft de rabbijn uitgelegd hoe in de Joodse traditie het gebed in plaats van het offer is gekomen. En kwamen onderwerpen aan de orde als de plaats van de vrouw in het orthodoxe Jodendom en de essentiële verschillen  en overeenkomsten tussen Jodendom, Christendom en de Islam. Belangrijk breekpunt tussen Joden en Christenen is het afschaffen van de Joodse 'gedragsleer', zoals de spijswetten en de besnijdenis, door Paulus.

Rabbijn van Praag komt  graag vertellen over het Jodendom, om het wederzijdse begrip te doen groeien. Ik kom graag luisteren. Het is een goede vondst dat de Commissie Kerk en Israël de deelnemers gelegenheid geeft om in de pauze de vragen die er leven al op papier te zetten. Dat komt de verbreding en de diepte van de gesprekken zeer ten goede.

Geen opmerkingen: