maandag 11 november 2013

Marshmallows

Wat bepaalt of kinderen succes hebben op school? Of later in hun leven? In Nederland denken we dat Intelligentie meting of allerlei cognitieve Toetsen (CITO) een voorspellende waarde hebben. Het onderwijs wordt er volledig door beheerst. Heb je een hoge Cito toets dan kan je naar de Havo. Dat soort visies.
Ik denk dat er meer is tussen Mens en Succes.
In het boek 'filosofie voor het leven' van Jules Evans, kwam ik dit weekend het Marshmallow experiment tegen. Aan de universiteit van Stanford kregen duizenden jonge kinderen een  snoepje van de onderzoeker. Die vertelde hen dat ze mochten kiezen: ofwel het snoepje direct opeten, ofwel een kwartiertje wachten en dan Twee snoepjes krijgen.Een experiment dus in zelfbeheersing. Ongeveer een derde deel van de kinderen lukte het een kwartier te wachten.
Jaren later werden de kinderen (die inmiddels 18 jaar en ouder waren) opnieuw onderzocht. Kinderen die destijds konden wachten op het tweede snoepje hadden beduidend betere schoolresultaten, betere relaties, minder gedragsproblemen en minder overgewicht. Dus om te voorspellen of kinderen/mensen succesvol zijn in onze Westerse wereld is het  Marshmallow  experiment meerzeggender dan een IQ toets.
De aanpalende vraag is dan: kun je het vermogen om de Marshmallow te weerstaan verbeteren of trainen? We kunnen daarover leren van de Oude Stoïcijnen.
Maar ook hedendaagse gedragswetenschappers zijn druk bezig om te onderzoeken hoe zelfbeheersing getraind kan worden. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is je vorderingen registreren in een dagboek. De oude Grieken hadden dit ook al ontdekt en stimuleerden het om in  'hupomnemata' dagelijks je gedragingen bij te houden. Ter stimulering en als therapie. Wat ging goed vandaag, wat zou beter kunnen. Reflectie heet het nu. Zoals gezegd, vooral de Stoïcijnen waren hier goed in. Epictetus bijvoorbeeld schreef: 'door de dagen te tellen waarop je erin slaagt om een slechte gewoonte te onderdrukken, wordt je  wil sterker en krijg je het gevoel dat je groeit'.
Interessante stof. In  mijn basiscursus Filosofie, die ik in april ga geven voor de PKN kerken in Woerden kom ik er zeker op terug, als we de Stoicijnen behandelen.
Het Marshmallow experiment levert ook grappige filmpjes op:


UPDATE 12-11: een collega maakt me er op attent dat het onderzoek verder is gegaan en dat er wel degelijk een verband is aangetoond tussen uitstel van genot en  intelligentie. Wie een groter geheel kan overzien en de aandacht af kan leiden van verleidingen, zal meer bereiken in het leven. Maar de stelling blijft staan dat dit  blijkbaar al op jonge leeftijd is bepaald.

Geen opmerkingen: