woensdag 20 november 2013

Dagopening

Morgenochtend mag ik in ons team een korte dagopening verzorgen. Ik heb het volgende daartoe voorbereid:

Een reiziger naderde een grote stad en vroeg aan een oude vrouw die aan de kant van de weg zat: ‘Hoe zijn de mensen daar in die stad?’
‘Hoe waren de mensen in de stad waar u vandaan komt?’, reageerde de vrouw.
‘Verschrikkelijk,’ antwoordde de reiziger. ‘Gemeen, onbetrouwbaar, oneerlijk, agressief,  afschuwelijk in ieder opzicht.’
‘Aha’, zei de vrouw. ‘Zo zijn ze in de volgende stad ook.’
De eerste reiziger was nauwelijks verder gegaan, of de volgende stopte en informeerde ook naar de mensen in de volgende stad. Opnieuw vroeg de oude vrouw hoe de mensen waren in de stad die hij had verlaten.‘Dat waren goede mensen. Eerlijk, ijverig vriendelijk en buitengewoon edelmoedig'.
Ik vond het jammer dat ik moest vertrekken’, verklaarde de tweede reiziger.
De wijze vrouw antwoordde: ‘Zo zijn ze in de volgende stad ook ’.

Wat ik van zo'n verhaal leer is:
- ga vandaag uit van het goede in mensen en wees coöperatief, zonder naïef te worden
- treed vandaag de ander op een positieve manier tegemoet, dat geeft de grootst mogelijk kans dat je ook positief bejegend wordt
- zie  de wereld om je heen ook vandaag weer als een uitdaging, ook binnen onze organisatie en ons zo sterk wisselende werk

Geen opmerkingen: