vrijdag 7 februari 2014

Rusland

Rusland en Oekraïne staan volop in de belangstelling. Rusland omdat in Sochi vandaag de Olympische Winterspelen geopend worden en het onderwerp Mensenrechten en Homohaat aan dat geldverslindende project gekoppeld wordt. In de hoofdstad van Oekraïne, Kiew, wordt heftig gedemonstreerd voor meer vrijheid en een andere president.
In 1979 hadden Willy en ik zin om de kerstvakantie alternatief door te brengen. We hebben toen een reis naar Rusland geboekt, dat toen nog de USSR was. Het is een van de meest bijzondere reizen geweest die we gemaakt hebben. Deze week heb ik mijn dagboek nog eens doorgelezen, dat ik toen bijhield. We gingen naar Leningrad, Moskou en Kiew, reisden per Russische nachttrein en propeller vliegtuig (Aeroflot). Daar heb ik mijn vliegangst aan overgehouden denk ik nu.
Rusland was in die kerstvakantie van 1979- 1980 ook in de ban van de Olympische Spelen die in de zomer van  1980 in Moskou plaats vonden. Toen we er waren, werd er al volop voedsel gehamsterd en waren de winkels letterlijk leeg. De Russen vielen in die weken Afghanistan binnen. Mijn moeder sliep niet meer van de paniek die dat opleverde, 'nu zitten ze in de oorlog'. Wij wisten van niets en hoorden het pas op Schiphol toen we terug waren. Omdat wij met een reisorganisatie reisden die gebonden was aan de Communistische Partij Nederland, hebben we tijdens de reis ook veel ontmoetingen gehad met fabrieksarbeiders, leiders en kinderen van  Pioniershuizen en we gingen naar scholen. Het was allemaal erg boeiend al was communicatie vrijwel onmogelijk. Ik heb nog steeds de adreskaartjes van de jongeren die we toen ontmoetten en de uitgewisselde cadeautjes. Zelfs in de metrostations was toen nog geen Engels aangebracht, zodat je bijna je hotel niet meer kon terugvinden. In die hotels sliepen we gescheiden in jongens en meiden afdelingen. Dat we net getrouwd waren was niet van belang. Omdat deze reis een theaterreis was hebben we veel ballet, muziek, circus en onbegrijpelijke communistische Opera meegemaakt. Bijzonder was het bezoek aan het Bolshoi theater waar de kaartjes op waren, maar toen we met dollars zwaaiden bleek er opeens nog plek op de eregalerij....En natuurlijk bezochten we de gemummificeerde Lenin in zijn mausoleum op het Rode Plein. In Kiew maakte ik kennis met de Russisch Orthodoxe kerk, waar we kloosters en ellenlange Kerkdiensten bezochten. En de Russische nachttrein met z'n strenge Theevrouwtjes was ook een belevenis.
Het  'koude oorlog' denken staat me nog steeds bij van die reis. De bedrukkende sfeer, mensen die probeerden met je te communiceren met  zo'n wantrouwende blik. En dat grauwe in kleding en op straat. De gids, Irina, was erg leuk. Ze sprak vloeiend Nederlands hoewel ze nooit buiten de USSR geweest was. En ja  de Oud en Nieuw kermis in Moskou was ook erg grappig met zelf gebouwde attracties. 'Vadertje Vorst' heette de Sowjet variant van de kerstman. Toen we op de terugreis vanwege de enorme sneeuwstormen de aansluitende vlucht misten in Oost Berlijn, zijn we 's nachts maar even bij de Berlijnse Muur gaan kijken. De scheiding West - Oost was daar wel heel concreet. Wat een wonder eigenlijk, dat dit enkele jaren later zo radicaal veranderd is. Ook in 1980 werd er gesproken over Mensenrechten en Boycot van de Olympische Spelen. Alles is gewoon doorgegaan en dat zal nu ook gebeuren!
winter 1979, Willy en Jan voor de Basilica op het Rode Plein
 
UPDATE: zondagavond: al 4 medailles gewonnen waaronder 2 keer Goud door Sven en Ireen!


Geen opmerkingen: