dinsdag 25 november 2014

Mantelzorg

Nu Willy weer uit het ziekenhuis is, probeer ik op mijn manier een beetje Mantelzorg te bieden.
Een prachtig woord vind ik het, Mantelzorg, de vanzelfsprekende en onbetaalde hulp die je biedt bij ziekte of ander ongemak van je partner, je kinderen, je ouders, vrienden, buren.
Hoe komen we aan het woord? Ik denk dan meteen aan Sint Maarten, die aan naastenliefde deed door zijn mantel in tweeën te snijden, toen hij een arme bedelaar zag.
Ook denk ik aan het fraaie lied van Huub Oosterhuis 'zo vriendelijk en veilig als het licht, zo als een mantel om mij heen geslagen, zo is mijn God'. God als de grote mantelzorger, wat een mooie metafoor.
De 'Mantel der Liefde' is ook een Bijbels beeld. In het verhaal van Noach beschermen zijn zoons hun dronken vader, door hem met een mantel te bedekken.
En Jesaja predikte de 'Mantel der Gerechtigheid'.
Wikipedia leert mij echter dat  een medicus in de 70 er jaren het woord mantelzorger bedacht heeft. Vanuit de visie dat een mantel warmte en bescherming biedt.
Mijn mantelzorg bestaat nu vooral uit lekker koken, boodschappen doen, de was opvouwen en het huis zo gezellig mogelijk maken. Goed te doen dus.
In het Catharijneconvent in Utrecht is tot maart 2015 een tentoonstelling over mantelzorg ofwel de Caritas door de eeuwen heen. Deze ga ik in de kerstvakantie bezoeken, hopelijk dan weer met z'n tweeën.


1 opmerking:

Mirjam Van Esschoten zei

Ome Jan, wat fijn te lezen dat Willy weer thuis is en dat ze goed herstelt na de OK!
Wat betreft de tentoonstelling k ben al naar het Catharijne Convent geweest. Vond het niet zo geweldig, dus misschien moeten jullie lekker naar het Stedeijk ofzo gaan :-)