woensdag 5 november 2014

Spijt

Precies 25 jaar geleden werd ik gebeld door een kennis hier in Woerden met de vraag 'Jan ik rijd straks naar Duitsland, want daar gebeuren bijzondere dingen, ga je mee?  Door mijn plichtsbesef, werk, gezin, heb ik zijn voorstel toen afgeslagen. En daarom heb ik de Val van de Muur in Berlijn helaas niet live meegemaakt in 1989. Ja daar heb ik nog altijd grote spijt van. Want het was een bijzonder moment en een keerpunt in de actuele geschiedenis.
We hadden in 1980 nog wel bij de muur gestaan toen we op de terugweg van Rusland naar Nederland een tussenlanding maakten in Oost Berlijn en daar door hevige sneeuwval de aansluiting misten. Het werd een bijzondere ervaring 's nachts bij 'de Muur' rond te lopen. Strenge bewaking, mannen met geweren en honden, lugubere lichten, prikkeldraad, die sfeer was beklemmend.
Later ben ik in het huidige Berlijn nog wel bij resten van de muur en Checkpoint Charly geweest. Maar het moment suprême heb ik dus gemist!

En A.Sl. bedankt voor je foto.

Geen opmerkingen: