dinsdag 17 februari 2015

Toekomst Van De Kerk

Als lid van de PKN kerk en redelijk trouw kerkganger krijg ik via een enquête gelegenheid mee te praten over de toekomst van de Kerk. Daar ga ik deze week een uurtje voor zitten, want daar moet ik goed over nadenken. Hoe zal de Protestantse Kerk er uit zien in 2025? Wat boeit en bindt mij daar eigenlijk? Wat vind ik goede eigenschappen voor een voorganger. Welke inspirerende ideeën borrelen bij mij op? Of overheersen sceptische gedachten? Eigenlijk ben ik Tegen enquêtes. Het lijkt er toch vaak op, dat als bestuurders het niet meer weten, er een vragenlijst moet komen. Zo ben ik ook tegen een referendum. Misschien heb ik teveel Plato gelezen die het allemaal maar onzin vond dat democratische meepraten door mensen die er geen verstand van hebben. Ik vind het ook een beetje eigenaardig dat iedereen de vragenlijst mag invullen. Wil je een betrouwbaar beeld krijgen, dan moet je slechts de Kerkleden vragen  En niet alleen online, want veel oudere kerkleden zullen deze vragenlijst niet vinden. Zoals de meest trouwe kerkganger die ik ken, Oma Hoeksel. Maar goed, niet meteen zeuren en murmureren. Eerst maar eens een bijdrage leveren aan dit initiatief.

Geen opmerkingen: