donderdag 23 juli 2015

Koeien verkampen

Op de mooie zomeravonden van deze week maak ik na het avondeten een fietstocht. Ik heb een aantal tochten rond de 50 km in mijn hoofd en ben dan net voor het donker wordt weer terug. Gisteren kwam ik in Sluipwijk in een koppel koeien terecht. Het doet me terugdenken aan ons dorp waar Koeien Verkampen een spectaculaire gebeurtenis was. Vooral de koeien van boer Hennie waren berucht. Boer Hennie noemden we 'Heilige Hennie' omdat hij zeer gelovig was en bevindelijke theologische boeken schreef. Zijn koeien waren niet zo bijbelvast en sprongen nog wel eens over een hek over verdwenen in een tuintje. Als dat bij mijn nogal driftig reagerende Ome Willem Uittenbroek gebeurde, dan waren niet alleen de koeien maar ook de poppen aan het dansen. In een dorp waar nooit iets gebeurde betekende het reuring!
Verder viel tijdens mijn fietstocht op dat de Boerenhortensia's het fantastisch doen dit jaar. De afwisseling van zon, regenbuitjes, niet al te heet en de Veengrond van onze polders zijn een prima combinatie voor deze fraaie plant. Vooral langs het 'Hoogeind' zag ik ze bij elke boerderij in wisselende kleuren staan. Dit 'Hoogeind' liep ik als basisschoolkind elke zaterdagochtend van Driebruggen naar het gehucht Hoge brug.  Daar ging ik bij mijn tante Ger, de jongste zus van mijn moeder het weekblad Sjors en Sjimmie ophalen. Op de terugweg moest ik me inhouden het blad al te lezen, dat bewaarde ik voor thuis op de bank naast de regenput. Ruim 2 uur lopen voor een krantje. Maar ik had verder toch niets te doen, dus het was een uitje!
Vanavond gaat de fietstocht richting Kanis en de Hollandse kade.

Geen opmerkingen: