zondag 9 augustus 2015

Wierickerschans

Hoewel ik vrijwel elk fietspad ken in onze omgeving ontdekte ik vandaag nog een stukje dat ik nog nooit  gereden had: een nieuw verbindingspad vanaf de Wierickerschans naar de Reeuwijkse Plassen.
Die Schans was in mijn jeugd een raadselachtige plek. Het gerucht ging in ons dorp dat hier kernwapens  lagen opgeslagen en als ik met mijn dorpsvriendjes met roeiboten via de Wiericke in de buurt van het fort kwamen viel op dat het bewaakt werd met grote herdershonden en er vaak militairen rondliepen. Nu is het fort gewoon te bekijken, met een bezoekerscentrum en een restaurant en feestlocatie.
Het fort is gebouwd in 1673 als onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie. Het doel was om de dramatische militaire situatie zoals het Rampjaar 1672 opleverde in de toekomst te kunnen voorkomen. Later is de schans een opslagplaats geworden voor kruit, munitie en legeronderdelen. Dat verhaal van die kernwapens heb ik nooit ergens bevestigd gezien. De schans is nu van Staatsbosbeheer.



Geen opmerkingen: