maandag 10 augustus 2015

Twee Werelden

Vandaag reed ik met zoon JW de Twee Werelden fietsroute. Deze naam slaat op enerzijds de natuurgebieden van Voorne Putten waar je door fietst en anderzijds op het machtige industriegebied van de 2e Maasvlakte waar de route ook langs en door gaat. Hier in dit nieuw gevormde land zijn onze nieuwe havens gebouwd en verdient de BV Nederland zijn geld.
Zij aan zij liggen hier Natuur en Industrie en dat maakt het een zeer verrassende fietstocht.


We startten in vestingstad Den Briel dat nu Brielle heet.
Natuurlijk was het verhaal dat hier speelde van de Watergeuzen tegen de Spanjaarden een Topper voor mij als 'geschiedenis meester'. Ik maakte elk jaar voor mijn klas rond 1  April een bordtekening met de situatie van de stad Briele in de 80 jarige oorlog. De poort van de stad speelde een essentiële rol in het spannende bevrijdingsverhaal van 1 april 1572.
Het voorbeeld voor mijn tekenkunst haalde ik uit de dikke boeken van J.de Rek, mijn bron voor al die spannende verhalen! De aanschaf van de 4 delen van DeRek was nog een hele uitgave voor een arme student op de Pedagogische Academie, maar ik heb ze veel gebruikt en ze staan nog steeds op een prominente plek in mijn boekenkast.





Op de terugweg voeren we vandaag met het veerpontje over het Brielse Meer terug naar onze startplaats. Het pontje heet 'de Coppelstock' maar ik denk dat JW niet weet waar die naam vandaan komt. Hij kan De Rek uiteraard lenen van zijn vader.....,maar je kunt het ook via internet te weten komen

Geen opmerkingen: