dinsdag 11 april 2017

Flirten Met Rome

In deze stille week zoek ik regelmatig een vorm van spiritualiteit op. Ik kies daarbij uit diverse mogelijkheden: op Witte Donderdag ga ik naar de Maranathakerk (PKN) en daarna kijken we naar de Passion in de Kruiskerk (PKN) in Woerden waar de live tv uitzending op een groot scherm te zien is. Op Goede Vrijdag ga ik met Imca naar de Mattheus Passion in het Concertgebouw in Amsterdam. Op Stille Zaterdag wordt het de nachtmis in de Katholieke Bonaventurakerk van Woerden en op Paasmorgen gaan we daar naar het hoogfeest van Pasen. Met veel wierook, Latijn en koorgezang.
Ik voel me wel een 'flex-kerker' deze dagen maar volgens Trouw is het passend bij de, ik citeer,  'transformatie in het kerkelijke landschap', waarin geloofsgemeenschappen vloeibaarder zullen worden en mensen in hun zoektocht naar zingeving gaan putten uit een netwerk aan kerkplekken of andere spirituele vijvers.

Op 2e Paasdag wordt het weer alledaags, door pannenkoeken te gaan eten met de kinderen.....

Waarom Protestanten meer en meer toenadering zoeken met de Katholieke liturgie wordt mooi beschreven in het boekje 'Flirten met Rome' dat nu op mijn nachtkastje ligt. Aan een groep Protestanten werd gevraagd wat nu zo aantrekkelijk is in de Katholieke kerk en waarom er zoveel 'geflirt' wordt. Interessant om  te lezen en veel herkenning te ervaren. Ik had ook wel een hoofdstukje kunnen schrijven, want Broeder Frits uit het klooster in Affligem noemt mij al 20 jaar 'de meest Katholieke protestant die hij kent'. Een mooi compliment vind ik dat. Ik zal mijn flirt-hoofdstukje later hier toevoegen.
 
UPDATE 14-4: de Mattheus Passion werd prachtig uitgevoerd en het Concertgebouw is sowieso al de moeite waard om te bezoeken.
Al met al een Goede Vrijdag!
 

Geen opmerkingen: