maandag 3 april 2017

Ignatiaans Loungen

Nu de zomertijd weer is ingegaan heb ik na mijn werk weer vaker tijd om een uurtje op het dakterras te zitten en de dag door te nemen.

Waar doet deze dag mij aan denken? Vandaag bijvoorbeeld aan de geboortedag van mijn moeder, ze zou vandaag 91 geworden zijn.
Maar ook: is het goed gegaan vandaag ? Heb ik de goede dingen gezegd tegen mijn leerlingen of collega's? Heb ik voldoende aandacht besteed aan wie mij na en lief zijn? En wat staat me morgen te doen en te wachten?

Volgens de Ignatiaanse meditatietechniek is het goed om elke dag de stappen van het Levensgebed door te nemen. Dat zijn: stap 1. Met God, met God kijk ik naar mijn dag; 2. Dank, waar voel ik vreugde?; 3. Sorry, waar voel ik droefheid; en stap 4.: Aub, wat bied ik God aan of vraag ik hem/haar?

Ik oefen deze stappen ook tijdens de mediatiemomenten in de Bonaventurakerk hier in Woerden, waar regelmatig een Ignatiaanse avond wordt georganiseerd. Ook aanstaande woensdag is er zo'n avond. Ik kijk er naar uit.


Geen opmerkingen: