zaterdag 2 december 2017

Preek

Deze week was ik bij een buurt- en kennismakingsgesprek met onze nieuwe predikant Joost. Het was een goede ontmoeting, waarin we naast kennismaking nagedacht hebben over geloof, de kerkdienst, dogmatiek en beleving, ratio en mysterie. Ook de Preek kwam aan de orde. Vanaf m'n zesde jaar heb ik al heel wat preken aan gehoord. Vroeger zelfs 2 per zondag. Het valt niet mee om een groep verschillende mensen een kwartier of langer te boeien. Ik weet het ook uit eigen ervaring. De Retorica, de kunst van het spreken in het openbaar, komt uit de Klassieke Wereld. De Oude Grieken hebben daar al diep over nagedacht, de Sofisten leefden ervan, Aristoteles en Plato hebben er veel over geschreven. Wat ik ervan onthouden heb is dat een goede toespraak zowel Logos (kennis en goede opbouw), Ethos (geloofwaardigheid) en vooral ook Pathos (emotie) in zich heeft. En een beetje Humor en Relativering voeg ik er zelf aan toe. Daarmee kun je ook de moeilijke levensvragen benaderen. Hier volgt een van mijn favoriete predikers over het leven, de dood en de hemel. Ik was bij deze theaterpreek in 2008 in het programma 'Na de Pauze':

 
Mijn eigen 'preekje' hield ik onlangs in Griekenland bij het Paulusmonument in het stadje Berea.
Hier predikte de apostel Paulus het Christendom voor het eerst in Europa. Deze week volg ik met Imca bij de Vrije  Academie een cursus over de geschiedenis van het Christendom, over alles dus wat hierna is gekomen. Een Chronisch studie onderwerp dat ons beide fascineert, al bekijken we het van een heel andere kant, Imca vanuit de Katholieke en ik vanuit mijn Protestantse roots.
 


1 opmerking:

Mirjam zei

Dank voor het mooie fragment van Herman Finkers
Ik kende het nog niet; prachtig!