zaterdag 9 december 2017

Proto Evangelie

Vrijdag was ik met Imca in Amsterdam en bezochten we het Rijksmuseum. Wat is dat toch een prachtig gebouw, geen wonder dat de halve  wereld naar onze Hoofdstad reist om dit te komen bekijken. En het wordt hier strak georganiseerd met die vele bezoekers. Dit keer bekeken we met name de 0-etage met vroeg Middeleeuwse kunst tot en met de Renaissance. Het blijft fascinerend, al die Maria's met kind en lijdende Christussen. Wat hebben die geloofsverhalen toch een mooie kunst opgeleverd. Musea en kerken vol. En dan is er door allerlei twisten en Beeldenstormen nog veel vernietigd. Ik ben blij dat ik goede Bijbelkennis heb overgehouden aan mijn degelijke Gereformeerde opvoeding, stevige onderwijzersopleiding en aanvullende theologie studie. Anders mis je toch veel van de afgebeelde symboliek. Het door mijn moeder dagelijks voorlezen uit de Kinderbijbel van Anne de Vries heeft echt geholpen....
Volgende keer gaan we een etage hoger naar de Gouden Eeuw. Alles met Mate.

In de cursus dag van de Vrije  Academie deze week kwam ik meer te weten over het verhaal van Anna en Joachim, de ouders van Maria. Ook zij hebben op een bijzondere manier een kind gekregen, het verhaal staat in het Proto Evangelie van Jakobus, een Apocrief boekje uit de Tweede Eeuw over het leven van Maria. Moeder Anna is volgens die legendes ook Onbevlekt ontvangen van Maria(Immaculata), want anders kon ze nooit de Koningin van de Hemel worden. In de Middeleeuwen werd dit boekje een bron voor vele kunstwerken, omdat het toen in het Latijn werd vertaald. Dit beeld in het 'Rijks' toont  dat moment van ontvangenis bij de Gouden Poort in Jeruzalem. Als je dat verhaal niet weet (link naar informatie)snap je toch minder van de emotie die de kunstenaar erin gelegd heeft.
Deze muziek hoort erbij vind ik, neem er even de tijd voor in deze december hectiek :


1 opmerking:

Anoniem zei

Moooooooi Jan
Groetjes uit Jeruzalem