dinsdag 6 maart 2018

Lezing

Donderdag geef ik een lezing voor de Chr. Vrouwenvereniging 'Samen op weg' in Waarder over het kloosterleven. Het AD schreef er een stukje over vandaag.
In mijn lezing ga ik uitleggen wat je van het (Benedictijnse) kloosterleven kunt leren ook als je niet in een klooster woont. Ik zal ook een groot aantal boeken meenemen die over dit onderwerp gaan. Wellicht maak ik een paar mensen nieuwsgierig, dan is mijn doel al bereikt.
Ik ga m'n lezing starten met een paar citaten uit een artikel van het Nederlands Dagblad van vandaag waarin over de opvallende groei van kloosters geschreven wordt. Dit naar aanleiding van een nieuw boek van Leo Fijen en Thomas Quartier over 'Kloostermensen'. Het citaat uit het ND past wel bij het protestantse Waarder:

Opvallend: bij de nieuwelingen in de kloosters zitten geregeld voormalig protestanten. ‘Kloosters horen bij de Rooms-Katholieke Kerk, maar het is geen toeval dat protestanten daar graag komen. De soberheid, eenvoud en het gedisciplineerde leven is heel protestants. Het kloosterleven is ontdaan van alle frivoliteit om je te richten op God.’

Update:  het was een druk bezochte avond met zo'n 45 belangstellende vrouwen. De beamer wilde het eerst niet doen maar gelukkig kreeg ik 'm weer aan de praat. 2 zussen waren er ook en vroegere buurmeisjes....Veel leuke reacties!

Geen opmerkingen: