vrijdag 2 maart 2018

Pietro Berrettini

Natuurlijk staan de beroemde MichelAngelo, Leonardo da Vinci en Rafael centraal in de musea en kerken van Rome. Ze waren schilder, beeldhouwer en architect tegelijk. Die fresco's in de Vaticaanse musea van hen zijn ongeëvenaard. Maar ik was ook erg onder de indruk van de kunstwerken van Berrettini. Zijn schilderij van de Roof van de Sabijnse Maagden wordt wel gezien als het eerste  belangrijke Barok schilderij. Hij schildert dit klassieke mythische thema alsof je er zelf bij bent.
Het schilderij hangt in de Musei Capitolini, ook een must om een halve dag voor uit te trekken.
Verder zijn de mooiste werken van Caravagio in Rome te zien, vaak in de gratis toegankelijk kerken.

 
Omdat de rij wachtenden kort was ben ik een groot gedeelte van de 1400 zalen van de Vaticaanse Musea door gelopen. Daar trekt de kunstgeschiedenis aan je voorbij.


Kapel van Maria Immaculata

Na de velen honderden Madonna col Bambini (moeder met kind) (link) is de moderne religieuze kunst van Dali, Van Gogh of Henri Matisse een esthetische verademing. Die pausen hielden wel van verzamelen zeg. Of was het roof...?
 
In april starten Imca en ik een uitgebreide vervolgcursus bij de Vrije Academie om de kunstgeschiedenis nog beter te leren kennen. Na mijn bezoek aan Athene in oktober en Rome, nu, heb ik al een goede basis te pakken.
Sinaasappels in de sneeuw, Rome, februari 2018
Trevi Fontein 

Geen opmerkingen: