donderdag 11 oktober 2018

Duurzaamheid

Het is een goede week om na te denken over duurzaamheid. Dagblad Trouw publiceerde vandaag de Duurzame Top 100, een lijst mensen die iets of veel positiefs betekend hebben het afgelopen jaar rond het thema Duurzaam Leven. Allemaal Vooruitlopers op het gebied van voeding, architectuur, energie, landbouw, kleding, media, afval, bedrijfsleven en natuurbehoud. Mooie artikelen en interviews in Trouw illustreren deze jaarlijkse verkiezing. Als ik dit lees geeft het mij hoop dat er toch nog wat te redden valt in de steeds ingewikkelder milieudiscussies.

Hoe bekijk ik mijn eigen leefstijl op duurzaamheid? Ik doe m'n best door bijvoorbeeld afval streng te scheiden, ik eet vrijwel 100% vegetarisch en vaak biologisch met producten vanuit de eigen oogsttuin. Imca stimuleert me daarin enorm, want zij eet al 25 jaar vegetarisch en kan heerlijk koken. Stroom maak ik op mijn eigen dak en ik fiets veel, weliswaar elektrisch ondersteund, maar daardoor laat ik de auto vaker staan. Mijn nieuw te bouwen huis wordt super geïsoleerd, het krijgt een warmtepomp en 14 zonnepanelen.
Ik ben dus niet ontevreden over mijn Groene Leefstijl, maar het kan altijd beter. Ik vlieg nog vaak, ga regelmatig op vakantie, rijd nog een auto met zo'n ouderwetse benzineplofmotor en koop mijn kleding niet echt duurzaam. Ik kan nog wat bewuster met mijn voeding omgaan en minder plastic gebruiken. Morgen gaan we naar een wellness centrum, ook niet zo erg milieubewust, maar daar kun je wel goed nadenken over je leven zonder afleiding van telefoon of Ipad, want die zijn daar verboden!

Geen opmerkingen: