woensdag 17 oktober 2018

Use It Or Lose It

Gisteren mocht ik in op mijn werkplek een lid van onze Raad van Bestuur toespreken omdat hij met pensioen gaat. Samen met collega Henk ten Hove hadden we een toespraakje bedacht waarin we de Benedictijnse visie op pensionering toegelicht hebben. Met termen als Stabilitas Loci, de Acedia als Hoofdzonde en 'Werk als Noodzakelijk Goed' hebben we uitgelegd waarom stil zitten geen optie is de rest van je leven..... 'Use it or Lose it' had ik eerder die ochtend geleerd tijdens een Workshop over Executieve Functies. Gebruik je hersens, je lijf, je talenten, anders ga je d(i)e functies verliezen.

Het cabaret, dat  we vooral ter plekke improviseerden, viel erg in de smaak; het 'slachtoffer' heeft zelfs Latijn gezongen en is als monnik verkleed.... Ons type humor.....Zoon JW had prachtige foto's gefotoshopt.


                   lees hier meer over Acedia



Met Broeder Frits uit Affligem heb ik het regelmatig gehad over Pensionering. "Daar doen wij monniken niet aan, Jan. Het liefst sterf  ik in het harnas, ik bedoel dan in mijn monnikspij".

Over enkele weken zoek ik hem weer op in het bejaardenhuis in België.



Geen opmerkingen: