vrijdag 18 januari 2019

Stevig Brood

Om onze binnenstad leefbaar en leuk te houden moeten we natuurlijk wel de Kleine Middenstand steunen. Ik koop mijn brood dan ook vaak bij de Stadsbakkerij Stevig Brood. Hier maakt desembakker Joost, terwijl je mee kunt kijken, smakelijk brood met allerlei eerlijke producten en geen gekke stofjes erin. Het ruikt al erg lekker in de zaak en de koek is ook prima.
Vandaag kocht ik brood met daarin prei verwerkt, van onze eigen Oogsttuin in Kamerik. Een prima initiatief deze vormen van duurzaam samenwerken.

Brood is ook een zeer bijbels begrip. Lechem is het Hebreeuwse woord. In de plaatsnaam Bethlehem is dit woord terug te zien. Brood en water zijn in de bijbel de meest elementaire voedingsmiddelen en in talloze verhalen komt brood voor. Jezus vergelijkt zichzelf met 'brood des levens' en in de eucharistie verandert het brood zelfs in zijn lichaam. Nou ja, dat geloof ik allemaal niet, maar het blijft wel een mooi symbool.
Toen ik lang geleden met Willy in Jeruzalem was (1978) kochten we na lang onderhandelen een beeldwerkje van het Laatste Avondmaal. Jezus breekt daar het brood met zijn discipelen. Bij het opruimen van mijn huis kwam het beeld onlangs weer tevoorschijn en het heeft nu een mooie plek in mijn nieuwe woning.


1 opmerking:

Gerard Hoogendoorn zei

Mooi!