dinsdag 17 augustus 2021

Dorpskerk Waarder

Vandaag was ik in mijn geboortedorp om daar spullen op te halen bij mijn zus. Op de terugweg heb ik de Dorpskerk bezocht in Waarder. Daar was ik bijna 40 jaar niet geweest. Als jongere ging ik regelmatig mee naar deze kerk, waar de 'bevindelijken' ofwel de 'bonders' van Waarder op zondag hun diensten hadden en hebben met lange preken, samenzang op hele noten en veel zondebesef. Geen vrolijkheid dus , maar ik vond het wel interessant om met mijn vrienden mee te gaan om te ervaren hoe dat is, een bevindelijk geloof. De laatste dienst die ik hier meemaakte was de begrafenis van mijn bijzondere oom Willem Uittenbroek. De voorgaande dominee ging daar zo te keer tegen iedereen die volgens  hem zondig en niet van zijn geloof en kerk was, dat ik ter plekke besloten heb nooit meer naar zo'n dienst te gaan. Volgens deze voorganger heeft God zich met name in Waarder gepresenteerd met de eeuwige waarheid. Ja, ja, je moet maar durven als dienaar van deze God. 
De dorpskerk is in al die jaren vrijwel niet veranderd, al is er met het plaatsen van een galerij wel meer zitruimte gekomen. Na de grote splitsing in 2004 in 'bonders' en 'herstelden' zijn de kerkgangers van de dorpen Driebruggen en Waarder verscheurd verder gegaan  met ieder een eigen kerk. Het dorp Driebruggen heeft onlangs voor het eerst in haar bestaan een net nieuwgebouwde enorme kerk geopend.
De dorpskerk Waarder stamt uit de eerste helft van de 16e eeuw en is dus katholiek gestart. De kerk heeft een sacristie gehad, die nu als kleine consistorie wordt gebruikt. Dat Katholieke is wel verdwenen....'Wil je 't nog zwaarder, ga dan naar Waarder' zei Dominee Buskes eens. Het geeft aan hoe dit orthodox - Christelijke dorp bekend stond en staat.  De dorpskerk Waarder staat in de zomertijd vaak open, met binnen altijd iemand voor een goed gesprek zoals ik vandaag had met een oud dorpsgenoot.


   



1 opmerking:

Gerard Hoogendoorn zei

Ik kan toch zo genieten van zo’n verhaal!