maandag 13 februari 2023

Relikwie

Van het Katholicisme begin ik meer en meer  te begrijpen.
Vooral het besef groeit dat je niet alles hoeft te snappen en te beredeneren en vaak 'het mysterie moet toelaten'.
Het verschijnsel 'relikwie' of 'reliek' blijft nog een lastige. Al die restjes van heiligen die dan mooi tentoongesteld worden. Het roept bij mij niet veel devotie op al is dat waarschijnlijk wel de bedoeling van het relikwie.
Gisteren bezocht ik het relikwie van de Heilige Nicolaas in de Nicolaas basiliek in Amsterdam. In 2021 heeft Abdij Egmond een stukje bot van Sinterklaas aan de kerk geschonken. Het is een scherfje van een rib en 100 procent zeker van onze goedheiligman, volgens broeder Adelbert, de beheerder van de relikwieën in Egmond. De abdij heeft overigens nog 4  relikwieën van Nicolaas over na deze gift! Sint Nicolaas is al sinds 1300 beschermheilige van Amsterdam dus wel mooi dat dit stukje rib hier terecht is gekomen.



    

Ik was in Amsterdam om een uurtje bij te praten met Philippe, een Duitse Belg die ik ontmoette in Affligem. We hebben in klooster Affligem en in het Pajottenland en later ook in Egmond mooie gesprekken gehad over spiritualiteit en het Leven. Philippe schreef ook in mijn afscheidsboekje bij mijn pensionering. Nu was het een geschikt moment om, na Covid, dit contact weer op te pakken. 'Wordt vervolgd' wat ons betreft. In Frankfurt of in Woerden of in een abdij met mooie relieken....



Geen opmerkingen: