donderdag 7 juni 2012

Job

Als ik een keer mocht preken in de kerk zou dat gaan over Job. Ik zou het hebben over het verschil om te praten Over God en te praten Met God. Deze week schreef Jean Jacques Suurmond daar een prachtige column over in Trouw.  Job ontdekt dat hij niet veel opschiet met al dat gepraat met zijn vrienden over God. Hij wordt stil en gaat over op praten Met de Eeuwige. En dan gebeurt er van alles.
Misschien is dat ook wel de reden waarom ik zo nu en dan naar het klooster ga. Om te proberen mijn zoektocht-geloof iets te verplaatsen van het hoofd naar het hart. Van argumenten naar ervaring. Want praten met het Goddelijke kan goed in de stilte van een  klooster of tijdens de mantra's van de monniken als ze de Psalmen reciteren. Althans zo werkt het bij mij. Spirituele ervaring als kennisbron.
Misschien moeten we in de PKN kerken die stap nog meer zien te maken. Van Over God naar Tot God. En dat zo nu en dan koppelen aan vormen van spiritualiteit die passen bij typen zoals ik. Ik heb me voorgenomen om Augustinus weer eens te gaan lezen in de vakantie. Om hier verder over na te denken. Die preek van mij wordt toch voorlopig niks.

Geen opmerkingen: