donderdag 14 februari 2013

Bliksem

Nu al:  de foto van het jaar 2013. Net nadat de paus zijn aftreden - abdicatie is ook al het Woord van het jaar 2013 -  heeft aangekondigd, slaat de bliksem in, in de Sint Pieterskerk. In de Middeleeuwen had dit denk ik voor grote paniek en ontsteltenis gezorgd, nu vinden we het 'wel grappig'. Ik heb zelf groot ontzag voor de bliksem. Vroeger moesten we ons bed uit bij een heftige onweersbui. Moeder was erg bang en ja,  de boerderijen in het dorp waren ook wel erg kwetsbaar met die rieten daken en hooibergen. Een keer heb ik van dichtbij een inslag meegemaakt tijdens mijn dagelijkse fietstocht naar school  op de Woerdse Laan. Ik zal denk ik 12 jaar geweest zijn. Ik ben toen een boerenschuur in gevlucht en heb daar nog erg lang zitten trillen van de schrik. Sindsdien ben ik extra alert voor onweer. En ik heb natuurlijk de angstgenen van moeder Uittenbroek in me....

Geen opmerkingen: