zaterdag 29 maart 2014

Passionisten

Vandaag, zaterdag,  bezocht ik met 15 cursisten van Volksuniversiteit Het Groene Hart het Passionisten klooster in Haastrecht. Met de cursisten had ik afgelopen maandagavond de Benedictijnse filosofie doorgenomen en als tweede activiteit van deze mini-cursus vandaag dus naar het klooster. De overste van het klooster, broeder Leo Bos, hield een Passievol betoog over zijn klooster en de manier van samenleven.  Ook dit klooster kent de problematiek van hoge gemiddelde leeftijden en geen nieuwe Roepingen. Maar het heeft zeker nog een belangrijke plaats, hier in het midden van het Groene Hart aan de Hollandse-IJsseldijk. Er is op zondag nog veel kerkbezoek in de Sint Gabrielkerk naast het klooster. Ik kende het klooster al wel van een cursus Gregoriaans zingen, die ik hier gevolgd heb. En van de diensten met muziekvereniging OBK uit Driebruggen op Driekoningen, waar ik een aantal keren bij geweest ben. Nu weet ik veel meer over de achtergrond van deze boeiende kloosterorde, waarvan in Nederland nog maar 1 klooster over is. En dat op 10 kilometer afstand van mijn woonplaats.
De cursisten schreven in het café bij het klooster positieve evaluatie opmerkingen over deze cursus. Het is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!

Geen opmerkingen: