zondag 13 juli 2014

Cadeau Ethiek

Een regelmatig terugkerende vraag bij ons aan de ontbijttafel is 'nemen we een cadeau mee naar die verjaardag of dat feest; en wat dan'? Willy is daarin meer van de 'Preciezen', ik behoor bij de 'Rekkelijken'. Doe niet zo moeilijk. Laten we het afschaffen die cadeau verplichtingen. Gisteren ging het gesprek over de vraag of je  een cadeau mee moet nemen als mensen samen of in een groepje een verjaardag vieren en je die andere persoon helemaal niet kent. Dat soort cadeau-ethische-dilemma's.
De rubriek 'Goede Manieren' in Trouw van Beatrijs Ritsema behandelt in de weekendbijlage ook  van deze alledaagse vraagstukken. Ik begin daar de zaterdagochtend mee en dat is erg leerzaam. Prima leesvoer, naast alle wereldproblematiek. Dit keer ging het ook weer over cadeaus en familietradities daarbij.
Gisterenmiddag kwam een oud collega een uurtje bijpraten. Hij bracht een zelf gefiguurzaagd cadeautje voor mij mee. Nou, dat vind ik nu een praktische en prachtige oplossing voor mijn cadeau ethiek. Jammer dat ik niet zo handig ben.....

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk Jan...en het was reuze gezellig. Groet Jan Dirk