zaterdag 5 juli 2014

Mobilisatie

Gisteren keek ik naar de voetbalwedstrijd Frankrijk - Duitsland, een saaie match die door Duitsland gewonnen werd. Ook las ik een artikel over de Echte Match tussen Duitsland en Frankrijk: de 1e Wereldoorlog. Daar deden alle toenmalige wereldmachten aan mee.Wat een bizarre periode uit de geschiedenis van de mensheid. De getallen aan doden, gewonden, verschrikkingen tarten elke verbeelding. Omdat de Grote Oorlog deze week precies 100 jaar geleden op gang kwam, met de moord op Frans Ferdinand van Oostenrijk, wordt er nu veel over geschreven en geanalyseerd.
De familie Uittenbroek heeft ook nog een mini bijdrage geleverd aan deze eerste wereldoorlog: opa Jan Uittenbroek werd opgeroepen voor de mobilisatie om het neutrale Nederland tegen een aanval te behoeden. Waar? Hoe lang? Wat deed hij? ik weet het allemaal niet, ik vond alleen deze foto in mijn familiefotodoos. Bij het stipje: opa Jan. Hij was toen rond de 35 jaar oud.


Geen opmerkingen: