woensdag 29 oktober 2014

Ninevé

In de tijd dat ik les gaf op de basisschool vertelde ik vrijwel elke ochtend een bijbelverhaal. Omdat ik er niet van hield om me aan een opgelegd rooster te houden, een eigenschap die ik nog steeds heb, liet ik de kinderen regelmatig een verhaal kiezen dat ze graag wilden horen. Ik zat toen zo goed in de Bijbelkennis dat ik dat zonder voorbereiding aandurfde. Het verhaal van Jona was erg populair en ook spannend om te vertellen. Niet dat ik het verhaal letterlijk nam, maar de metafoor van dat eigenwijze mannetje die voor God op de vlucht ging sprak mij en de kinderen wel aan. En dan zijn uiteindelijke tocht naar Ninevé waar hij de inwoners eens goed de waarheid vertelde. Smullen!
Vanmorgen las ik in het Nederlands dagblad een verslag vanuit de stad Mosul, het vroegere
Ninevé  in Syrie. Nu zijn de strijders van ISIS hier de baas en ze hebben een zogenaamd kalifaat uitgeroepen. De Sharia is ingevoerd met bijbehorende  executies in de vorm van de in deze duistere kringen zo populaire onthoofdingen. De Christenen in de stad zijn op de vlucht geslagen of afgemaakt. Het 'graf van Jona' is vernield. Wat een treurnis. En waarom zitten deze vormen van extreem geweld in vooral de monotheïstische godsdiensten vraag ik me dan af tijdens het ontbijt. Mijn theologische nichtje Mirjam van Esschoten geeft daar lezingen over, die zal ik nog eens raadplegen. Was Jona er nog maar. Dan kon hij weer eens flink van zich en van God laten horen in Ninevé!

Geen opmerkingen: